Egy gondolat a vonatokról. Egy másik a buszokról

Vonatok, buszok.Nélkülük nincs fejlett társadalom. 

Mindig is óriási viták tárgyai voltak: szakemberek, utasok és politikusok vitatkoztak azon, mennyit is éremes áldozni helyi és távolsági tömegközlekedésre, mely intézményrendszernek kellene ezt az óriási összeget finanszírozni, alanyi jog-e a vonat- és buszközlekedésben való részvétel, miért nem olyan korszerűek a magyar utasszállító vonatok, mint német és japán társaik, stb. Attól tartok, amíg léteznek vonatok és buszok, parttalan viták keresztüzében fognak állni. Csak a közlekedésben dolgzók végzik a dolgukat, az utasok pedig örülnek, ha nem kell tíz percnél többet várni a vonatra. 

Mindezek a Magyar Narancs hetilap 2023.július 27-i számát olvasva jutottak eszembe. F.Szabó Emese: Lázár János a vasparipát karéjozza című publicisztikája egészen érdekes felvetéseket tartalmaz, az alapgondolat visoznt- lévén a Magyar Narancs ellenzéki orientációjú lap, egyértelmű: Lázár János miniszter rosszul irányítja a közlekedést, Vitézy Dávid koncepciói pedig túlzottan álmodózók. 

Nem vagyok közlekedési szakember, nem tisztem eldönteni, hogy valóban jól dolgozik-e a miniszter, illetve, hogy Vitézy vasútfejlesztéssel kapcsolatos tervei valóban nélkülözik-e a realitásalapokat. Egy jellemző adat a cikkből: az átlagos magyar vonatozó utas 47 kilométert utazik egyhuzamban. Tehát- sugallja a cikkíró- minden fejlesztésnek úgy kell megvalósulnia, hogy 47 kilométeren belül hozzon nyereséget. Szerintem ez nincs feltétlenül így. Amikor pl. autópályát építenek, akkor sem úgy építik, hogy kiszámolgatják, korábban az adott útszakaszon hány kiloméetert autókázott egy jármű.
Egybekezdés ugyanakkor szemet szúrt a cikkben. F.Szabó Emese szerint nincs értelme tovább működtetni azoknat a vasúti szárnyvonalakat, melyeken nagyon kevesen utaznak. A cikkben megemlítenek egy vonalat, melynek 220 utasa volt egész évben. Szerintem pedig tovább kell ezeket is működtetni, mert a kistelepülések amúgy is veszélyben vannak, sok párszáz lelkes falu egyeten kapcsolata a külvilággal a vasút. Nyilván ezek a vonalak nem lesznek nyereségesek, ezeket tehát az állam szociális alapon kell továbbműködtesse. 

Amúgy a cikk, polemizáló hangvétele és gondolatgazdagsága tetszik, megmarad a jó ízlés keretei között, nem sárdobáló. Ha minden közéleti lapban csak ilyen írásokat olvashatnánk, azt hiszem, a magyarországi közélet, de lehet, hogy az egész magyar kultúra, közbeszéd is fejlettebbé, megértőbbé válna. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A trianoni béke, más nézőpontból

Környezetvédelem és adórendszer- ritkán hallunk erről a médiában

Futball:Kikínlódtuk.Magyarország-Koszovó 2-0