Miksa Lajos máig érvényes gondolatai az iskoláról- Alföld, 1981/11.
A szocializmusban nagyon sokáig nem lehetett a közoktatás elméleti-ideológiai alapjait megkérdőjelezni. Éppen ezért az Alföld folyóirat 1981-es ún. iskolavitája igen nagy feltűnést keltett, és a reformidőszak jelének látszott. A folyóirat 1981/11. számában Miksa Lajos tette közé gondolatait. Van egy pár mondat, ami harminc év múltán is aktuális:
"Lényegéből fakadóan az iskola teljesítményelvű, célra orientált intézmény.Valójában nem a gyermek érdekli, hanem az eredmény, amelynek a gyermek személyiségében kell megmutatkoznia. Az iskola meg sohasem engedhette meg magának azt a luxust, hogy szeresse a gyermeket, mert nem szeretnie kellett, hanem foglalkoznia vele. Nem a gyermek volt a legfontosabb, hanem a nevelési cél." (59.o.)
Hú, de igaz. Jómagam mindig is gyanakodva fogadtam, mikor egy iskola kizárólag a kupáival, az országos mittudoménmin elért eredményeivel, éltanuló élsportolóival dicsekszik. Hol a gyerek? Hol a személyiség? A gyermeknevelés nem lehet kizárólag eredményközpontú. Nem az a lényeg, hogy minél több kitűnő tanuló legyen. Hanem az, hogy 18 éves korára az iskolából kilépő embernek legyen alkalmassága, világnézete, sokoldalú gondolkodása. Ehhez természetesen kell két partner: a szülő, a gyerek. Ha ők nem partnerek, az iskola feladata igencsak lehetetlenné válik.
A mai oktatás reformra szorul. Így van ez már harminc éve.
Itt pedig a folyóirat weboldalának linkje, mely a főoldalra mutat:
alfoldonline.hu
"Lényegéből fakadóan az iskola teljesítményelvű, célra orientált intézmény.Valójában nem a gyermek érdekli, hanem az eredmény, amelynek a gyermek személyiségében kell megmutatkoznia. Az iskola meg sohasem engedhette meg magának azt a luxust, hogy szeresse a gyermeket, mert nem szeretnie kellett, hanem foglalkoznia vele. Nem a gyermek volt a legfontosabb, hanem a nevelési cél." (59.o.)
Hú, de igaz. Jómagam mindig is gyanakodva fogadtam, mikor egy iskola kizárólag a kupáival, az országos mittudoménmin elért eredményeivel, éltanuló élsportolóival dicsekszik. Hol a gyerek? Hol a személyiség? A gyermeknevelés nem lehet kizárólag eredményközpontú. Nem az a lényeg, hogy minél több kitűnő tanuló legyen. Hanem az, hogy 18 éves korára az iskolából kilépő embernek legyen alkalmassága, világnézete, sokoldalú gondolkodása. Ehhez természetesen kell két partner: a szülő, a gyerek. Ha ők nem partnerek, az iskola feladata igencsak lehetetlenné válik.
A mai oktatás reformra szorul. Így van ez már harminc éve.
Itt pedig a folyóirat weboldalának linkje, mely a főoldalra mutat:
alfoldonline.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése