Szemészet:Repülés és látás

 Milyen látási nehézségekkel,szemészeti problémákkal kell megküzdenie egy utasszállító repülőgép pilótájának?Erre a nagyon összetett kérdésre ad választ Grósz Andor és Medgyaszay Attila:A repülés közben ható fő tényezők és a vizuális munkavégzőképesség című tanulmánya,mely az Újabb eredmények a szemészetben című folyórat 1991/1. számában jelent meg.

Megtudjuk,mi az oka annak,hogy az operátorok sokszor idődeficittel vagy a statisztikai adatok túl nagy tömegével küzdenek. Meglepődhetünk,milyen nagy a személyi mulasztások aránya a légibalesetekben. Képet kapunk arról,milyen sokféle definíciója létezik a vizuális munkavégzőképességnek,s hogy milyen nehéz ezeket összeegyeztetni. Választ kapunk arra a kérdésre,miért nevezhetjűk információs tölcsérnek az emberi látószervet. Szerzők idéznek komoly nemzetközi kutatásokat,melyek pontosan meghatározzák a szem egyes részeinek információs befogadóképességét. Ez pl. a fotoreceptorok esetében 5-6x10 a kilencedik hatványon/secundum. A 87.oldalon találunk egy,szakemberek számára mindenképpen érdekes táblázatot,mely azt tünteti fel,hogy a pilóta tekintete egy út során milyen gyakorisággal irányul egy-egy műszerre. Arról is szól a tanulmány,hogyan befolyásolja a szögsebesség egy földi célpont láthatóságát. 

A Grósz-Medgyaszay szerzőpáros tanulmányát minden,repülés iránt érdeklődő jelenbeli és jövőbeli szakembernek el kell(ene) olvasnia. Laikusok számára pedig azért lehet érdekes,mert realista módon mutatja be a repülést,ellentétben a média által sugárzott filmek többségével. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A trianoni béke, más nézőpontból

Futball:Kikínlódtuk.Magyarország-Koszovó 2-0

Történelem:Jugoszlávia a második világháború után