Van-e szerepe a médiának a bizalom csökkenésében?
Maagyarország erősen médiafogyasztó ország, mindig is az volt. Gyakorlatilag minden magyar embernek megvan a kedvenc tévécsatornája, hírportálja, napilapja, hetilapja, rádiója, videocsatornája, stb.
Azért írom ezt le, mert a napi.hu internetes portál 2020.október 9-én pénteken, 6 óra 20-kor, Rácz Gergő jóvoltából, közzétette az úgynevezett aktuális fogyasztóvédelmi bizalmi index adatait.
A dolog elkeserítő. Félünk a koronavírus miatti munkanélküliségtől, az inflációtól, rosszabbnak ítéljük saját helyzetünket másokénál. A hírportál cikke kitűnő, korrekt, éppen ezért elgondolkodtató.
Van-e szerepe a médiának a rossz közérzet terjedésében?
Szerintem van. Egyrészt kettészkadt a hazai piac, egy médiatermék vagy kormánypárti, vagy ellenzéki, vagy elpusztul. Ez polírozza a tartalmat, az újságíróknak minden élesebben, markánsabban kell közölniük, hszen az olvasóközönség- legalábbis a Szerzesztők szerint- ezt várja. Ezért aztán az olvasó/látogatók/hallgatók maguk is kiélezetté válnak közéleti kérdésekben, elhelyezik magukat valamelyik oldalon, holott tőlük ezt a kutya sem várja. Megfosztják saját magukat attól a képességtől, amit szellemi nyitottságnak nevezünk, megelégszünk a sarkított igazságokkal. Ez pedig rossz közérzethez, gazdaságliag pedig negatív várakozásokhoz vezet. Ez, mint a doominó, indítja be a folyamatokat.
Ha a lakosságnak negatív a várakozása- gondolkodnak egyes piaci szereplők- hát akkor fookozzuk ezt fel, és adjunk nekik el olyan olcsón legyártható, de drágán forgalmazható megoldásokat, melyek a szorongásaikat oldják. Kenyér és cirkusz, csak most nem az állam csinálja ezt, hanem egyes inkorrekt piaci szereplők. Az emberek pedig, látván ezt, még jobban kételkedni fognak.
A kételkedésen és félelmeinken gátlástalan alakok kaszálnak.
Vigyázzunk!
Amúgy a napi.hu cikke kitűnő.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése