Ady Endre szerelmei,no meg sok-sok érdekesség

 A Nők Lapja Évszakok 2019.nyári számában olvashatjuk Lénárt Emese cikkét A táltosköltő szerelmei címmel. Nagyon érdemes elolvasni mindenkinek,aki kicsit is foglalkozik irodalommal,vagy valami módon megragadta őt Ady Endre költészete és/vagy személyisége. Ebben a cikkben az is találkozhat újdonságokkal,aki hivatásszerűen műveli az irodalmat.

Jómagam például nem tudtam,kicsoda is az a bizonyos Kíváncsi Ili,mint ahogy Rienzi Máriáról sem hallottam még soha(utóbbi,mint a cikkből kiderül,kupléénekesnőként kereste kenyerét). Nem tudtam,hogy nem Ady adta Lédának a magyar irodalomból ismert és elismert becenevét,mint ahogy nem voltam tisztában azzal a halálosan komoly okkal sem,ami miatt Léda hazajött Párizsból. Ismeretlen volt előttem Ady és Kaffka Margit meglehetősen zavaros románca(Kaffka Margit szeretett volna Ady felesége lenni,csakhogy Ady elállt a lánykéréstől. Bennem felmerül:a két,tragikusan fiatalon elhunyt literátor-zseni vajon megmenthette volna egymást?). Arról sem tudtam,hogy Adynk sikeresen elszerette egy török miniszter menyasszonyát,bizonyos Zsukát. Csinszkát idősebbnek,mondhatnám úgy is:asszonyosabbnak, képzeltem. A 90.oldalon látható képen egy inkább fiatal hölgy,semmint érett asszony néz velünk farkasszemet. A Lám-féle incidensről pedig még soha nem is hallottam.

Lénárt Emese cikke kitűnő. Erős gondolkodásra késztet. Manapság mindig azt szajkózzák az irodalmárok,hogy az alkotó életrajza csak másodlagos,az elemzők,az irodalomtanárok legyenek szívesek inkább a konkrét művekre koncentrálni. Ez nem is rossz,de vannak ám költők,írók,akiknek olyan érdekes az életük,mint egy nagyon jó regény. Miért kell kihagyni,átsiklani fölötte?Sokkal közelebb kerül hozzánk valakinek a munkássága,ha ismerjük,legalább részben,az életét is. Mármint az igazit,a valódit,a hús-vért. Igaz,egy költőt nem a szeretőin keresztül ítélünk meg. De ki akar itt megítélni?Csak megismerni akarunk,megismerni.

Ehhez a megismeréshez nyújt támpontot Lénárt Emese cikke a Nők Lapja Évszakok magazinban. Jó stílus,sok érdekesség. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mindent radíroz mindenről

A trianoni béke, más nézőpontból

Futball:Kikínlódtuk.Magyarország-Koszovó 2-0